Efterbehandling

For det hurtigste og mest bekvemme forløb efter et operativt indgreb i munden, anbefaler vi nedenstående punkter

For det hurtigste og bekvemme forløb efter et operativt indgreb i munden, anbefaler vi nedenstående punkter:

BLØDNING

Let siveblødning kan forekomme det første døgn. Undgå fysiske anstrengelser og hæv eventuelt hovedlejet under søvn. For at undgå blødning er det vigtigt at:

1.    Bide sammen på indlagte gazekompresser i mindst 20 minutter.

2.   Undgå at skylle munden den første time. Herefter kan man drikke normalt, men man bør undgå at ‘gurgle’ munden.
       Drikke skal gerne være kolde.

3.    Undgå at slikke og suge i såret.

4.    Rygning bør undgås mindst det første døgn.

5.    Undgå at skylle såret. Ved fortsat blødning (klumper af blod) kontaktes klinikken.

Udenfor klinikkens åbningstid skal egen tandlæge, Tandlægevagten eller nærmeste hospitals skadestue kontaktes. I Aarhus kan Tandlægevagten kontaktes på tlf. 40 51 51 62, fredag kl. 18 - 21, lørdag, søndag og helligdage kl. 10 – 13.
Lidt siveblødning det første døgn er normalt og kræver ikke særlige indgreb. En smule prikblødning de næste dage kan også forekomme.

SMERTER

Smerterne er stærkest i de første 5-8 timer efter bedøvelsen er forsvundet. Tag gerne smertestillende tabletter inden bedøvelsen er ved at ophøre, så effekten er størst, når smerterne begynder. Vi udleverer smertestillende tabletter til det første døgn.
Operationssmerter vil som regel klinge af efter et døgn, men smertestillende tabletter kan være nødvendige i flere døgn. Vi udskriver gerne recept på smertestillende medicin, hvis det ønskes.

HÆVELSE/ØDEM

Hævelse i form af væskeudtræden i vævet (ødem) er et normalt fænomen efter de fleste indgreb. For at mindske størrelsen af hævelsen kan man på operationsdagen lægge en ispose på kinden eller sutte på isterninger.
Hævelsen er let øm, ikke varm, og tager til i løbet af de første 3 dage. Herefter kulminerer den og vil normalt være væk omkring ugedagen efter operationen. Ønsker man hævelsen fjernet hurtigere, kan man give området varme i form af varmepude eller varmelampe, men ikke før 3. dag efter operationen.

BETÆNDELSE

Betændelse kan opstå efter et par dage, men er ikke særlig hyppig. Symptomerne er forværring af smerter, evt. feber og spændt hævelse, der føles hård, rød og varm. Bemærk, at der fra alle sår i munden kan ses et let gulligt udflåd, der ikke er udtryk for betændelse. Det samme gælder den dårlige smag, de fleste fornemmer de første par dage. Efter operationen kan der også forekomme nedsat gabeevne og let synkebesvær. Hvis der opstår kraftige udstrålende smerter efter 3-4 dage, bør klinikken kontaktes, da det kan være tegn på en komplikation, der måske bør behandles.

KOSTEN

Vi anbefaler kold, blød og evt. flydende kost den første dag. Varme drikke bør helt undgås det første døgn. Herefter kan man gradvist gå over til normal kost. Rygning bør undgås i hvert fald det første døgn, da helingen påvirkes negativt.

RENHOLD

Tandbørstning bør undgås i det opererede område. For at bedre renholdet i det opererede område, kan der skylles med Klorheksidin mundskyllevæske 0.1%, dog helst ikke før dagen efter operationen. Normal tandbørstning kan ske i andre områder, men ikke samtidig med mundskylningen. Væsken med vejledning fås på apoteket i håndkøb.

Specielt for implantatpatienter:

Hvis en eventuel foreløbig protese trykker på operationsområdet, bør den tages ud indtil vævet er faldet til ro. Den må under ingen omstændigheder trykke på området. Opsøg eventuelt klinikken eller egen tandlæge for afslibning af protesen, hvis der er trykgener.

PATIENTVEJLEDNINGEN I KLINIKKEN - ALTID I TRYGGE HÆNDERE

(Tryk på play-knappen for at afspille videoen)